Start
Behandlingar

Akupunktur betyder fritt översatt nålbehandling och har sitt ursprung i traditionell kinesisk medicin som även innefattar kinesisk massage, örtläkekonst och qigong (meditativ rörelse). Inom traditionell kinesisk medicin kallas människans livskraft för qi. Vid sjukdom beskrivs flödet av livskraften qi som störd. Med akupunktur kan jämvikten och ett lagom flöde av qi uppnås vilket återställer hälsan eller lindrar sjukdom. Akupunktör är yrkestiteln för den som utför akupunkturbehandling enligt traditionell kinesisk medicin. Utbildningen i traditionell kinesisk akupunktur har av Svenska Akupunkturförbundet Traditionell Kinesisk Medicin stadgats till tre år. Det finns även utbildningar gjorda av våra medlemmar på upp till fem år. Ett flertal behandlingstekniker samt skolmedicinsk utbildning ingår också som krav.

Detta behandlas med akupunktur
Med akupunktur enligt traditionell kinesisk medicin behandlas en stor mängd sjukdomar samt ges förebyggande och friskvårdande behandling. Behandling sker vid allergier, astma, högt eller lågt blodtryck, hormonell obalans, idrottsskador, immunstörningar, matsmältningsbesvär, menstruationsåkommor, nedstämdhet, smärttillstånd, stress och övervikt. Detta är endast några beskrivna behandlingsområden. Hör med en behandlande akupunktör om vilka sjukdomar denne behandlar. Världshälsoorganisationen (WHO) anger över 100 behandlingsområden med traditionell akupunktur. Varje person och åkomma behandlas individuellt. Som exempel behandlas huvudvärk olika för var person beroende på var värken sitter och vad var patienten har för övriga sjukdomstecken.

Akupunktur TCM
Massageterapi

Lenakliniken erbjuder professionell hjälp, effektiv behandling med hög kvalité.

Mån-tors 09:00-18:00 Lasarettsgatan 3 STRÖMSTAD Tel 0526 -14210 info@lenakliniken.se
© Copyright 2011Lenakliniken. All Rights Reserved.